Selvkørende busser snart en realitet i Danmark: Til sommer kan du støde på selvkørende busser i dansk kommune

Når regeringens lovforslag om selvkørende biler træder i kraft til sommer, bliver de første selvkørende busser sendt ud på vejene i Himmerland. Du skal dog være tålmodig - for de kommer til at køre langsomt.

Artikel top billede

I starten af juli begynder de første selvkørende busser at rulle på de nordjyske gader og stræder.

For allerede sidste sommer bebudede Vesthimmerlands Kommune i Nordjylland, at man i løbet af året ville sende selvkørende busser på gaden.

Den nordjyske transport-revolution har dog ladet vente på sig.

Men Henrik Schärfe, der står i spidsen for projektet og er direktør for teknologi-fonden Autonomous, oplyser til Computerworld, at den nordjyske kommune i øjeblikket blot afventer vedtagelsen af et lovforslag, der tillader forsøg med selvkørende biler og busser.

"Lovforslaget er i behandling nu, og det ventes at træde i kraft den 1. juli, og vi planlægger at gå i gang umiddelbart efter. Så busserne kommer til at køre fra starten af juli," siger han.

Som Computerworld tidligere har beskrevet, bliver der tale om selvkørende elektriske busser af mærket Olli, og de bliver leveret af det amerikanske selskab Local Motor.

Læs også: Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt

På Local Motors hjemmeside beskrives det, at de små Olli-busser leveres med et såkaldt fleet-management-system, der gør det let for kommunen at administrere flåden af busser.

Samtidig bliver det også muligt for passagerne at installere en app, der gør, at de let kan tilkalde en bus, når de har brug for transport.

For stedet for at køre via faste ruter, som vi kender det i dag, er det ifølge Henrik Schärfer planen, at de selvkørende busser skal køre via dynamiske ruter, der hele tiden kortlægges efter, hvor der aktuelt er passagerer, som ønsker at blive samlet op.

"Det er en helt ny måde at tænke mobilitet på. Den kollektive trafik, som vi kender den i dag, fungerer ganske enkelt ikke. Det skyldes, at den stadigvæk er baseret på en middelalderlig model, der består af faste stoppesteder og tabeller med afgangstider," fortæller Henrik Schärfe.

Læs også: Dansk startup på trapperne med ny elbil: "Du har aldrig set en bil, der ligner vores - jeg kan godt fortælle dig, at det er en 'head turner"

Kræver tålmodighed

De vesthimmerlandske buspassagerer skal dog i første omgang berede sig på, at en tur med de selvkørende busser vil stille visse krav til deres tålmodighed.

For i første omgang vil busserne snegle sig afsted i et yderst adstadigt tempo.

"I starten kommer de til at køre mellem 10 og 20 kilometer i timen. Det er lige præcis nok til, at vi har et "proof of concept", men det er stadigvæk uacceptabelt langsomt. Det er jeg naturligvis lidt forbitret over, fordi de skal selvfølgelig op i fart. Ellers giver det ikke mening," siger han og uddyber:

"Jeg kender ikke den præcise årsag, men jeg tror, at det skyldes, at der er nogle forsikringsmæssige spørgsmål, der skal afklares først. Det skyldes ikke teknologiske udfordringer."

Læs også: Er Kina snart færdig som stor-producent af varer? "Cyber-fysiske systemer" vil kunne føre masser af produktion tilbage til Danmark

Landsdækkende interesse

Ifølge Henrik Schärfe er der interesse for projektet i flere andre unavngivne danske kommuner.

Men han vurderer også, at de selvkørende busser i første omgang formodentligt egner sig bedste til egne af Danmark, hvor befolkningstætheden ikke er alt for høj.

"Jeg er ikke sikker på, at teknologien endnu egner sig specielt godt til meget tætbefolkede bykerner, hvor der er meget kort afstand mellem stoppestederne, men de store bykerner udgør også kun en meget begrænset del af Danmark. Den case, som vi arbejder på her, vil kunne anvendes i størstedelen af Danmark - i mindre byer såvel som i forstæder," siger han.

Himmerland er perfekt til selvkørende busser

Der bor 37.000 personer i Vesthimmerlands Kommune, og kommunens to største by er Aars og Løgstør, der har henholdsvis 8.000 og 4.100 indbyggere.

Kommunens store afstande og lave befolkningstæthed betyder ifølge Henrik Schärfe, at det er et noget nær perfekt sted at teste selvkørende busser

"Denne type samfund, der består af mange små byer, har et meget stort transportbehov, men det er kun en meget begrænset del af folks transport, der i dag bliver løftet af den offentlige transport. Det er mindre end 10 procent, og det skyldes, at det her på egnen slet ikke er rentabelt at drive offentlig transport," siger han.

I stedet trives privatbilismen, og det sætter ifølge Henrik Schärfer også sit præg på kommunens budgetter, hvor det i dag er over to procent af kommunens driftsbudget, der bruges på biltransport af de offentlige ansatte.

I starten skal busserne bruges til at fragte de offentligt ansatte i den tyndt-befolkede kommune, der ofte har brug for at blive transporteret fra den ene ende af kommunen til den anden.

Men det er planen, at busserne så hurtigt som muligt også skal gøres tilgængelige for kommunens borgere.

Læs også: Robotskibe på vej i danske farvande - nu skal det være slut med ulykker og sprit-stive kaptajner

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

    Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil